Omega 3

zadbaj o swoje zdrowie



tunaKwasy tłuszczowe jednonienasycone mogą pełnić rolę ochronną w profilaktyce miażdżycy jako składnik diety zastępujący tłuszcze z dużą zawartością kwasów tłuszczowych nasyconych. Stwierdzono, że wskaźnik zachorowalności na chorobę wieńcową, a tym samym na miażdżycę naczyń wieńcowych, jest niski w rejonie Morza Śródziemnego, gdzie bardzo rozpowszechnione jest spożycie oliwy z oliwek. Szczególne znaczenie ma kwas oleinowy, który występuje w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, awokado, sardynkach, tuńczyku.
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone obniżają poziom cholesterolu LDL bez równoczesnego redukowania poziomu HDL co jest bardzo istotne ponieważ istnieje wiele leków obniżających poziom cholesterolu LDL przy równoczesnym redukowaniu tego właściwego cholesterolu HDL. Natomiast kwasy tłuszczowe jednonienasycone powodują obniżenie cholesterolu LDL i nie obniżają frakcji HDL. Kwas oleinowy jest to kwas mający jedno wiązanie podwójne przy 9-tym atomie węgla, czyli jest to kwas omega 9. Zarówno oliwa z oliwek jak i olej rzepakowy cechują się dużą zawartością kwasu oleinowego, który wykazuje działanie obniżające poziom LDL we krwi.

Do kwasów tłuszczowych jednonienasyconych należą:

  • kwas palmitooleinowy(C16), który znajduje się w licznych produktach
  • kwas oleinowy(C18), który znajduje się w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, awokado, sardynkach i tuńczyku
  • kwas erukowy(C22), który znajduje się w oleju rzepakowym wysokoerukowym.

Tagi: , , , , , , , , , , ,