Omega 3

zadbaj o swoje zdrowie



omega3O tłuszczach

Tłuszcze pokarmowe to jest złożona niejednorodna grupa tłuszczów, z których organizm człowieka wykorzystuje trójglicerydy, kwasy tłuszczowe, fosfolipidy i cholesterol.
Różne oleje i tłuszcze w języku fachowym zwane lipidami stanowią codzienne źródło energii. Rozróżniamy tłuszcze widoczne gołym okiem np. tłuste mięso, szynka boczek, masło, oleje oraz tłuszcze ukryte, które dodają smaku wielu produktom, chociaż posiadają dwa razy więcej kalorii niż taka sama ilość białka czy węglowodanów. do tłuszczów zaliczamy również tłuszcze ryb morski, który jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega 3. Tłuszcze występują w organizmach zwierzęcych oraz niektórych roślinach. W organizmach zwierzęcych stanowią one materiał zapasowy, z którego czerpana jest energia, jak również materiał amortyzujący wstrząsy narządów wewnętrznych podczas gwałtownych zmian położenia ciała.Tłuszcze roślinne znajdują się w owocach i nasionach takich roślin, jak oliwka, rzepak, słonecznik, len, bawełna, soja. Człowiek spożywa tłuszcze pod różną postacią. Najczęściej jest to masło, smalec czy też jako oleje roślinne. Gdy w skład tłuszczów wchodzą kwasy nasycone, wówczas tłuszcze występują w stanie stałym. Gdy w tłuszczach przeważają kwasy nienasycone, wówczas występują one w stanie ciekłym, w postaci oleju (np. olej rzepakowy, lniany, słonecznikowy, sojowy, itp.).Tłuszcze, które spożywamy w różnej postaci są mieszaniną różnych tłuszczów w których proste łańcuchy zawierają do osiemnastu atomów węgla.


Kwasy tłuszczowe są niezbędnym do życia źródłem energii i budulcem z wszystkich komórek ciała człowieka, zbudowane są z łańcucha węglowodorowego zakończonego grupą karboksylową. Stanowią ważnym elementem energetycznym i budulcowym dla komórek. Wchodzą w skład zarówno fosfolipidów jak i glikolipidów. Bez tłuszczy człowiek nie mógłby funkcjonować ponieważ są one elementem budulcowym błon komórkowych. Uczestniczą w biosyntezie substancji o działaniu hormonów tkankowych (prostaglandyny, tromboksany). Kwasy tłuszczowe różnią się między sobą porządkiem cząsteczek wodoru i węgla oraz liczbą cząsteczek węgla. Kwasy tłuszczowe zawierają od 4 do 24 atomów węgla w łańcuchu i od 0 do 6 podwójnych wiązań, które określają ich stopień nasycenia.
biosynteza kwasów tłuszczowych zachodzi w cytozolu komórek tłuszczowych i wątrobowych. W okresie dojrzewania ma miejsce również w komórkach mózgowych, a w okresie laktacji w komórkach gruczołów mlecznych. Proces ten regulują liczne enzymy, z których najważniejsza jest karboksylaza acetyloenzymu A i syntetaza kwasów tłuszczowych.


Podział kwasów tłuszczowych obejmuje 3 kategorie:

  • Nasycone kwasy tłuszczowe nie posiadają wiązań podwójnych pomiędzy atomami węgla, wszystkie wiązania w łańcuchu węglowym są wysycone wodorem.
  • Jednonienasycone kasy tłuszczowe posiadają jedno wiązanie podwójne pomiędzy atomami węgla.
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe posiadają co najmniej dwa wiązania podwójne pomiędzy atomami węgla.

W przypadku wszystkich kwasów tłuszczowych obowiązuje zasada, że: im dłuższy jest łańcuch węglowy i im mniej jest podwójnych wiązań tym konsystencja tłuszczu jest bardziej stała.

Im dłuższy jest łańcuch węglowy i im mniej podwójnych wiązań, tym konsystencja tłuszczu jest bardziej stała. Wiązania podwójne są mniej trwałe – w tym miejscu kwasy tłuszczowe łatwo wchodzą w reakcje i tworzą nowe połączenia. Opisując kwasy tłuszczowe podajemy zawsze liczbę atomów węgla, które wchodzą w jego skład oraz liczbę podwójnych wiązań (n). Miejsce w którym znajduje się pierwsze podwójne wiązanie nazywane jest pozycją omega.

Punktem orientacyjnym, który określa, gdzie znajduje się pierwsze podwójne wiązanie w łańcuchu węglowym jest ostatni węgiel w łańcuchu węglowym nazwany węglem omega i od tego węgla omega liczymy w którym miejscu znajduje się pierwsze podwójne wiązanie,  jeśli lokalizacja pierwszego podwójnego wiązania jest przy węglu trzecim jest to kwas omega 3, jeśli przy węglu szóstym licząc od węgla omega, wówczas jest to kwas tłuszczowy omega 6.

  • Omega 3 – pierwsze podwójne wiązanie występuje przy trzecim atomie węgla (n-3)
  • Omega 6- pierwsze podwójne wiązanie występuje przy szóstym atomie węgla (n-6)

Ilość tych wiązań podwójnych może być różna. Ważna jest lokalizacja pierwszego podwójnego wiązania licząc od węgla omega.

Kwasy tłuszczowe nasycone nie posiadają w ogóle wiązań podwójnych tam wszystkie wiązania są wysycone wodorem i te które mają znaczenie dla żywienia człowieka to:

  • kwas detanowy ma 10 atomów węgla to jest kwas średniołańcuchowy
  • laurynowy12 atomów węgla
  • mirystynowy 14 atomów węgla
  • palmitynoy 16 atomów węgla występuje w licznych produktach
  • stearynowy18 atomów węgla


  1. Kwas mirystynowy, palmitynowy, kwas laurynowy zwiększają stężenie cholesterolu LDL, ktory jest ważnym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi miażdżycy.
  2. Kwas Dekanowy należy do kwasów tłuszczowych średniołańcuchowych – nie podnosi stężenia cholesterolu LDL, jest metabolizowany podobnie jak węglowodany.
  3. Kwas stearynowy nie podnosi stężenia LDL – ulega konwersji w kwas oleinowy;

omega-3Z doświadczeń klinetów

Syn mojej siostry cierpi na ADHD. Żaden z lekarzy nie powiedział jej, że dieta może mieć duży wpływ na zachowanie jej dziecka. Z chwilą, gdy do zalecanego przez lekarza postępowania, dołączyła zestaw suplementów diety polecony podczas konsultacji specjalistycznych, wyeliminowała z diety cukier i mąkę pszenną (mleka nigdy nie lubił), zauważyła znaczną poprawę w zachowaniu Bartka. Siostra bardzo chwali sobie m.in. Nopalin – który jest źródłem witamin, składników mineralnych, preparat zawiera 17 aminokwasów, w tym 8 to aminokwasy niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Ponieważ aminokwasy egzogenne nie są wytwarzane przez organizm, powinny zostać dostarczone wraz z dietą. Po konsultacjach zaczęła również podawać synowi Omega 3 i Triple Potency Lecithin po 1 kapsułce dziennie oraz Vital B, zgodny z grupą krwi dziecka.

Wiadomo, że kwasy tłuszczowe omega 3 są istotnym elementem dobrze zbilansowanej i zróżnicowanej diety. Niestety nie wszyscy o tym wiedzą.

Wśród Klubowiczów CaliVita® jest wiele osób, które starają się szerzyć wiedzę o zdrowym żywieniu i suplementacji. Warto o tym mówić coraz więcej, gdyż za kilka, kilkanaście lat na skutek złych nawyków żywieniowych i zanieczyszczenia środowiska zdziesiątkują nas choroby cywilizacyjne. Jakie suplementy wybrać? Warto rozważyć przyjmowanie preparatów wielowitaminowych i minerałów w postaci chelatów oraz wzbogacić dietę  niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (NNKT) z rodziny omega-3. Kwasy tłuszczowe omega-3 nie są wytwarzane przez organizm, dlatego też powinny być pozyskiwane ze źródeł zewnętrznych.

Co to są NNKT i gdzie się znajdują?

Kwasy tłuszczowe omega-3 w dużych ilościach znajdują się m.in. w rybach, owocach morza, migdałach, orzechach. Jeśli jednak chcemy wiedzieć jakie dokładnie ilości kwasów tłuszczowych omega-3 dostarczamy organizmowi, możemy sięgnąć po wysokiej jakości produkt CaliVita ®. Omega 3 to kapsułki zawierające kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, standaryzowane na zawartość kwasów tłuszczowych: DHA (kwas dokozaheksaenowy, 12%) i EPA (eikozapentaenowy EPA, 18%).

Korzystne właściwości kwasów tłuszczowych omega-3 to m.in. pozytywny wpływ na układ krążenia: wspomaganie prawidłowej pracy serca, działanie antyarytmiczne, obniżanie ciśnienia tętniczego krwi. Ponadto hamują agregację płytek i zmniejszają lepkość krwi.

Kwasy tłuszczowe omega-3 z uwagi na właściwości przeciwzapalne, mogą również łagodzić objawy reumatoidalnego zapalenia stawów. Świadczą o tym moje osobiste doświadczenia, od wielu lat zmagałam się z bólem wypukłości w okolicy nadgarstka. Po włączeniu kwasów tłuszczowych omega-3 do codziennej diety dolegliwość ustąpiła.

Kwasy te wspomagają również prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz poprawiają koncentrację. W licznych badaniach naukowych wykazano, że poziom tych kwasów jest mniejszy u osób z objawami ADHD. Maja one również pozytywny wpływ na zdrowy wygląd skóry. Smarowanie miejsc objętych drobnymi zmianami, olejem wyciśniętym z kapsułki przynosi wspaniałe efekty, przekonałam się o tym na „własnej skórze”.

Korzyści ze stosowania nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 są wielokierunkowe, warto o tym pamiętać, włączając je do codziennej diety.

Pozdrawiam serdecznie, Maria Brzdękiewicz – Specjalista ds. psychologii żywienia